Betoverende Pianisten
Programma
Frédéric Chopin (1810-1849)
Scherzo nr. 1, opus 20
Charles Valentin Alkan (1813-1888)
Troisième recueil de chants, opus 65
- Vivante
- Esprits follets
- Canon
- Tempo giusto
- Horace et Lydie
- Barcarolle
Frédéric Chopin
Scherzo nr. 2, opus 31
Pauze
Frédéric Chopin
Scherzo nr. 4, opus 54
Franz Liszt (1811-1886)
Polonaise nr. 2
Frédéric Chopin
Polonaise opus 26 nr. 1
Franz Liszt
Ballade nr. 1
Joseph Moog was al eerder in de serie Betoverende Pianisten te horen en Jeremy Nicholas vatte het kunstenaarschap van deze alleskunner treffend samen: ‘Het gemak en de autoriteit van zijn spel doen de grote namen uit het verleden herleven.’ Zijn meeste recente album Belle Epoque is een staalkaart van pianistieke schatten van de zgn. ‘Gouden Eeuw van de piano’ en van de vingerbrekende rariteiten van illustere virtuozen die Joseph Moog achteloos uit zijn mouw schudt.
In zijn programma zet Moog de vier Scherzi van Chopin tegenover muziek van Liszt (o.a. Ballade nr. 1 en Polonaise nr. 2), titels die je eerder zou verwachten bij Chopin. Een recital vol verrassingen dus, ook met Charles Valentin Alkan, een ondergewaardeerd tijdgenoot van Chopin en Liszt.
Sommige mensen hebben alles mee. Joseph Moog mag zich rekenen tot die happy few. Geboren in een muzikaal nest, gezegend met een begenadigd stel vingers en hersens, plus een fotogenieke kop, reist hij, met in zijn koffer een tiental bejubelde cd’s, de wereld over om te spelen op prestigieuze festivals, in prachtige zalen en met beroemde orkesten. Overal critici in de zaal die zich het hoofd breken over superlatieven om zoveel talent te duiden.
Zijn ouders, beiden orkestmusici, kochten een oude Blüthner en het bakbeest werd meteen geconfisqueerd door de vierjarige Joseph die steevast elke dag twee uur improviseerde: ‘Het was mijn speelgoedje, van mij alleen, want mijn ouders speelden geen piano.’
Is het niet vreemd dat ze pas na twee jaar op zoek gingen naar een pianoleraar? ‘Misschien wel, ze lieten me maar doen. Ze weten heel goed dat je voor muziek heel hard moet werken en ze wisten ook niet hoe het zich zou ontwikkelen. Ze gaven me na een tijdje wel wat gereedschap, kennis van het notenschrift, zodat ik mijn ideeën kon noteren.’
Echt serieus werd het pas toen, een jaar of tien later, zijn schoolvrienden toekomstplannen begonnen te maken. Niet gehinderd door een roeping om ingenieur of dierenarts te worden, leek voor Joseph Moog de piano de aangewezen weg. Hij zat er elke dag uren achter en gaf al concerten. ‘Ik kan me heel gemakkelijk focussen en alles om me heen vergeten. Mijn zuster is compleet anders, die kan geweldig multitasken, maar met haar talent voor veel dingen is het voor haar moeilijk om zich op één ding te concentreren. Alles heeft zijn voor en tegen. Ik was natuurlijk uren alleen, want je moet heel veel studeren, maar ik voelde me nooit alleen, omdat het me zo in beslag nam.’
Een vriend van de familie bracht cadeautjes mee, bijzondere opnamen en partituren en zo kwam Joseph al op jonge leeftijd in contact met de ‘gouden eeuw van de piano’, de glorietijd van Rachmaninoff, Horowitz en Rubinstein, maar ook van bij het grote publiek minder bekende grootheden als Hofmann, Godowsky, Rosenthal, Moszkowski en Friedman. Moog zet zich in voor dit goeddeels vergeten repertoire. Zo combineerde hij op zijn Scarlatti-opname de originele sonates met virtuoze bewerkingen van Liszt-leerlingen Tausig en Friedman en van Walter Gieseking. Een interessant experiment, maar wel met een risico. “Ja, als mensen mijn naam al gehoord hebben denken ze al meteen die golden age guy,’ zegt hij met een glimlach. ‘Iedereen wil je voor het gemak een etiketje opplakken. Het is soms moeilijk te voorkomen dat je in het verkeerde hokje terecht komt of dat je beperkt wordt tot dat hokje. Daarom ben ik blij altijd blij als ik gevraagd word een concert van Mozart of Beethoven te spelen, omdat ik dan weer een andere kant van mezelf kan laten zien.”
www.josephmoog.com
Entree : € 25,00 inclusief kopje koffie/thee
Een abonnement voor de hele serie pianoconcerten bedraag € 80,00. Het 5e concert ontvangt u er als bonus bij.
Kinderen vanaf 12 jaar en studenten € 10,00
Kinderen t/m 11 jaar gratis
Concert is ook toegankelijk met de Podium pas, voor de We Are Public pas zie www.wearepublic.nl
Betaling bij aanvang concert contant of met pin. Wij reserveren geen vaste zitplaatsen.
Kaarten reserveren is mogelijk via de link bovenaan de pagina of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Parkeren op het terrein van Het Cenakel is niet mogelijk. De dichtstbijzijnde parkeermogelijkheid is aan de overzijde bij het koetshuis. Meer parkeermogelijkheden op de homepage.




