Betoverende Pianisten
Programma:
Tchaikovsky / Pletnev – The Sleeping Beauty
Prologue
Dance of the Pages
Andante
The Silver Fairy
Gavotte
The Canary Fairy
Adagio
Chopin 12 Etudes op. 10
Pauze
Chopin Sonata no. 3 op. 58
Hij kan onpeilbare diepten in de muziek onthullen met een quasi achteloos gebaar en wie zijn openhartige video op YouTube (To the people of Hiroshima and Nagasaki. Pray for peace in Ukraine and Russia) heeft gezien, waarin hij een Prelude van Rachmaninoff precies zo betekenisvol laat klinken, weet dat Andrey Gugnin een zeldzaam kunstenaar is én een bijzonder mens.
Na zijn overrompelend Liszt-recital met alle Études d'exécution transcendante plus de Sonate in b, vorig seizoen in de serie Betoverende Pianisten, een tour de force zonder weerga, moeiteloos gespeeld, moest Andrey Gugnin eenvoudigweg terugkomen. Met een even bijzonder programma: 24 Études van de jonge Chopin met na de pauze de Derde Sonate uit de laatste jaren.
Met zijn schier onbegrensde virtuositeit en ontwapende muzikaliteit rijst Gugnins ster verder en verder op alle continenten, en is hij thuis op de meest prestigieuze podia, zoals de Musikverein in Wenen, Auditorio Nacional in Madrid, Victoria Hall in Genève, Carnegie Hall in New York, Sydney Opera House en het Louvre in Parijs.
“Het uitbreken van de oorlog maakte me down en zorgde voor grote veranderingen in mijn leven en carrière. Aanvankelijk vestigde ik me in Zagreb, waar ik al veel vrienden had en de afgelopen jaren veel tijd had doorgebracht. Maar nadat ik mijn vriendin had ontmoet, verhuisde ik met haar naar Amsterdam. Voor de oorlog speelde ik vooral in Rusland, maar door het conflict nam ik de moeilijke beslissing om alle engagementen daar te annuleren en ik ben sindsdien niet meer teruggekeerd.”
Geconfronteerd met de uitspraak van een criticus dat hij de piano liet zingen “met een zelden gehoorde diepte en noblesse - kwaliteiten niet vreemd aan studenten van wijlen Vera Gornostaïeva’, reageerde hij nuchter: ‘dat is heel vriendelijk, maar ik probeer gewoon eerlijk te zijn.”
Zijn lerares Vera Gornostaïeva’ was legendarisch. “Ja, ze studeerde bij Heinrich Neuhaus en belichaamde werkelijk de tijdgeest. Ze had altijd verhalen over haar grote vrienden, Richter, Gilels en ze kende Sjostakovitsj. Zelf was ze ook een ster, en ze had een heel populair programma op tv over klassieke muziek dat kijkers uit de hele Sovjet-Unie trok. Als ze je mocht, kon ze ongelooflijk behulpzaam zijn, maar ze was altijd heel eerlijk. Ze kon ook streng zijn, ze pushte ons om uit te blinken, en dat was goed voor mij want ik was niet zo ijverig, heel anders dan mijn klasgenoten en goede vrienden Lukas Geniušas en Vadym Kholodenko, die allebei al grote prijzen hadden gewonnen.”
Zijn idee over interpretatie is geëvolueerd. “Proberen de bedoelingen van de componist zo nauwkeurig mogelijk te reproduceren aan de hand van de partituur is slechts één deel ervan, want muziek kan alleen echt leven in het moment en we kunnen ons niet losmaken van onze eigen tijd. Er zijn zoveel jaren verstreken sinds de grote meesterwerken werden geschreven en we kunnen niet doen alsof er niets is gebeurd. We moeten trouw blijven aan onszelf. Ik ben heel precies met de partituur en probeer een zo objectief mogelijk beeld te hebben. Vervolgens wil ik op het podium openstaan voor alles wat er op dat moment gebeurt. Ik speel dus niet volgens een vooropgezet plan. Ik vind het fijn om het publiek bij de hand te nemen en de mensen mee te voeren in die prachtige denkbeeldige wereld die muziek is. Je wil een gedeelde ervaring, maar ik heb ook een ambivalent gevoel daarbij. Ik voel me verbonden met het publiek en tegelijk eenzaam op het podium. Ik ben zowel diegene die de muziek tot leven wekt en dat is inherent solitair, maar ook medeluisteraar naast het publiek. Op de een of andere manier ben je altijd alleen, hoe mooier de muziek, hoe meer je dat voelt. Het is bijna een religieus gevoel, en bij een goed concert overtreft de magie van het moment soms wat je je had voorgesteld. Dat is het meest betekenisvol voor mij, dat is waarom ik zo graag optreed. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit iets anders zou doen.”
Entree : € 25,00 inclusief kopje koffie/thee
Een abonnement voor de hele serie pianoconcerten bedraag € 80,00. Het 5e concert ontvangt u er als bonus bij.
Kinderen vanaf 12 jaar en studenten € 10,00
Kinderen t/m 11 jaar gratis
Concert is ook toegankelijk met de Podium pas, voor de We Are Public pas zie www.wearepublic.nl
Betaling bij aanvang concert contant of met pin. Wij reserveren geen vaste zitplaatsen.
Kaarten reserveren is mogelijk via de link bovenaan de pagina of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Parkeren op het terrein van Het Cenakel is niet mogelijk. De dichtstbijzijnde parkeermogelijkheid is aan de overzijde bij het koetshuis. Meer parkeermogelijkheden op de homepage.




