S.M.E.T. Kamermuziek
Berlage Saxophone Quartet & Dudok Quartet Amsterdam
Lars Niederstrasser | sopraansaxofoon Judith van Driel | viool
Peter Vigh | altsaxofoon Marleen Wester | viool
Juani Palop | tenorsaxofoon Marie-Louise de Jong | viola
Eva van Grinsven | baritonsaxofoon David Faber | cello
“IMAGES”
Claude Debussy (1862-1918)
- Preludes & Images arr. Max Knigge
Berlage Saxophone Quartet
Het in 2008 in de klas van Arno Bornkamp op het Conservatorium van Amsterdam opgerichte Berlage Saxophone Quartet wordt geroemd om de unieke combinatie van muzikale diepgang en verfijning, gecombineerd met een aansprekende presentatie waarin andere disciplines de muzikale boodschap versterken. Ze wonnen al in 2011 een Stipendium bij de Deutscher Musikwettbewerb, de Dutch Classical Talent Award in 2013 en de Kersjes Prijs in 2015. Niet ten onrechte wordt het kwartet gezien als een voorstander van een nieuwe generatie saxofoonkwartetten die deze discipline een sterke positie geeft in de wereld van de klassieke muziek. Ze streven naar het hoogst haalbare niveau in kamermuziek en volgden lessen bij een van de beste strijkkwartetten ter wereld: het Artemis Quartett in Berlijn. Getuige de bijval voor hun twee cd's ‘SaxoFOLK’ en ‘Op zoek naar vrijheid’ in de nationale en internationale pers zijn zij daar uitmuntend in geslaagd.
“Wat een helderheid in de stemvoering, wat een rijkdom aan kleur, wat een drive in de noten en niet te vergeten, wat een prachtige spanningsboog weten deze saxofonisten vol te houden en neer te zetten.” (Luister)
“Wat een verkwikkende verademing in de bezadigde en respectabele wereld van het strijkkwartet! De instrumenten ‘trillen’ en ademen als één in het Berlage Saxofoonkwartet, de verve en het enthousiasme van deze meesters op hun instrument springt ongeremd naar de luisteraar. Een groot genoegen!" - Valentin Erben – Alban Berg Quartet
Het Berlage Saxophone Quartet maakt concerten, voorstellingen en videoclips waarin ze onder anderen samenwerken met schrijver – verteller Jan Brokken, muziektheatergroep Via Berlin, lichtkunstenaars van het Blauwe Uur, filmregisseur Sander Burger. Afgelopen seizoen waren ze in onze kamermuziek serie met groot succes te horen met sopraan Karin Stroobos en tenor Martijn Cornet in de ‘pocket opera’ Feier/Fire.
Overtuigd van de kwaliteit van het saxofoonkwartet als krachtige en eigentijdse verteller van gelaagde klassieke muziek, spelen ze muziek die tot de dag van vandaag een actuele emotionele lading kent, van renaissance tot heden.
Dudok Quartet Amsterdam (zie voor info concert 8 december 2024)
Programma toelichting
Max Knigge selecteerde Preludes en Images van Debussy en arrangeerde deze voor de speciale combinatie van saxofoonkwartet en strijkkwartet, aangevuld met intermezzo’s die hij zelf componeerde met behulp van de verschillende line-ups en timbres die met dit speciale octet bestaande uit een 4 saxofoons en 4 strijkinstrumenten mogelijk zijn.
De 24 preludes, de 6 images en de 3 images Oubliées zijn oorspronkelijk geschreven voor piano.
Met zijn sprankelende en kleurrijke orkestraties, zijn prikkelende harmonieën en ritmische vrijheid brak Claude Debussy met de normen en waarden van de heersende muzikale conventies. Men rekent de muziek van Debussy tot de stijl van het impressionisme. Hij zelf bleek daar allerminst gelukkig mee. “Ik probeer ‘iets anders’ te doen – een soort realiteiten – wat door imbecielen ‘impressionisme’ wordt genoemd.” Op de vraag van het Parijse conservatorium welke richtlijnen hij hanteerde bij het componeren zou hij geantwoord hebben: “Mijn eigen plezier!” Zijn werken geven soms de indruk te zijn ontstaan in een vlaag van inspiratie, terwijl veel van zijn composities maanden of zelfs jaren werk vergden.
Rond 1914 beleefde Debussy zeer ongelukkige jaren. Hij wist dat hij aan kanker leed en door het uitbreken van Wereldoorlog I was hij maandenlang niet in staat te componeren. In de periode 1905 – 1912 schreef Debussy ‘Images pour orchestre’. De componist had dit aanvankelijk voor 2 piano’s bedoeld, maar kwam daar later op terug. Al eerder, in 1905, had hij Images voor piano solo geschreven. Met betrekking tot de eerste serie Images pour piano schreef Debussy aan zijn uitgever, Jacques Durand: “Zonder valse trots, heb ik het gevoel dat deze drie stukken goed bij elkaar passen, en dat ze hun plaats zullen vinden in het repertoire van de piano ... links van Schumann, of rechts van Chopin... Later volgde nog de 3 Images Oubliées.
Zijn 24 Préludes livre I et II, zijn allemaal voorzien van een titel. Deze staan echter niet - zoals gebruikelijk - aan het begin van de stukken maar aan het eind ervan; de muziek komt op de eerste plaats en is niet bedoeld als beschrijving van een beeld. In tegenstellingen tot de 24 preludes van Bach, Chopin, Rachmaninov of Shostakovich schreef Debussy zijn 24 preludes niet in de 24 verschillende toonsoorten.
Entree : € 18,00 inclusief kopje koffie of thee
Kinderen vanaf 12 jaar & studenten € 10,00
Kinderen t/m 11 jaar gratis
Dit concert is toegankelijk met de podiumpas